A Dobhangolás Bibliája I.

Néhány tény a dobokkal kapcsolatban

  1. A dobok közötti hangtávolság sokkal fontosabb, mint azt sokan gondolnák. A méret a kulcs az egyenletes rezonancia eléréséhez és a dobok hangmagasságának különbségéhez. Az átmérőnek nagyobb jelentősége van a hangolásban, mint a dobtest magasságának/ mélyégének.

  2. A dob csavarokon való legkisebb állítás is nagy befolyással bírhat, és drasztikusan emelheti a hangmagasságot; különösen egy merev kávával, mint amilyen az öntött káva. Továbbá, a rezonáns oldali feszítés hajlamos jobban emelni a hangmagasságot, mint a felső bőr feszítése.

  3. Egy hangzás, vagy hangolás, ami kisebb helyszínen jól működik, nem feltétlenül hozza ugyan azt a hatást egy nagyobb helyszínen. Át kell gondolni, hogy a kialakított hangzás mely részei fognak eljutni a közönséghez is. Pl. biztosan lesz különbség a bőrök kiválasztásában, ha mikrofonokat is használunk. Egy rezonánsabb felszerelés a hang-technikus rémálma is lehet. Míg a dobos számára inspiráló lehet ez a hang, egy nagyobb helyszínen, vagy stúdiófelvételkor ez egyfajta masszahangzást eredményezhet, ha a dob felhangjai és sokáig hallható kicsengése keveredik a többi megszólaló hangszer vagy vokál hangjaival. Nagyobb előadóhelyszíneken a dobosok gyakran dupla rétegű bőröket használnak, mert így a hang tompítottabb és jobban kezelhető. Rövidebb lesz így a lecsengés, és a helyszín jellegégtől függően visszhangzik majd és késéssel éri el a közönség fülét. Nagyon hasonló ehhez a nagy koncert-helyszínek tapasztalata ahol sokkal egyszerűbb ritmusképleteket érdemes játszani, mivel a közönség nehezen hallaná meg részleteket.

  4. Érdemes pontosan áttanulmányozni a mikrofonok használatát, amennyiben tervezzük használni őket. Még a legkisebb mértékű pozícióváltoztatás is nagyban befolyásolhatja a hangzást. Például, ha egy dob külső pereméhez közel állítunk be egy mikrofont, az szépen kihozhatja a magasabb felhangokat. Ha csupán egy fél inch-el (kb. 1cm) beljebb állítjuk a mikrofont a dob közepe felé, az drámaian lecsökkenti ezeknek a felhangoknak a hallhatóságát.

  5. Minden dob máshogy hangzik különböző távolságokból. Így, az a beállítás, ami egy dobos számára játék közben jól hangzik, lehet, hogy szörnyű élményt nyújt a közönségének. Ezért fontos, hogy kimenjünk és meghallgassuk, hogyan szól a dobfelszerelés miközben a többi hangszer is játszik. Szóval hallgassuk meg a dob hangját kívülről a nézőtér különböző pontjairól, és ennek megfelelően válasszuk ki a bőröket, illetve a hangolás módját. Egy magasabb hangú dob kifejezőbben hangzik, mint egy mélyebbre hangolt dob.

  6. Az a hang, amit otthon egy CD-ről hallunk – néhány kivételes esettől eltekintve, nem a dob valós hangja. A CD-ken hallható kiszerkesztett hang az, amit a producer és a zenész végeredményként hallani akart. Sokszor nem is lehet példaképünk dobjának hangját lemásolni elektronikus változtatások nélkül.

  7. Ez a hangolás technika MINDEN DOB esetén működik.

  8. Az olcsóbb dob nem feltétlenül gyengébb teljesítményű és bizonyos esetekben akár jócskán tökéletes is lehet a kívánt hang megszólaltatásához. Például egy nyírből, vagy bükkből készült test peremes kávával, olcsóbb lehet egy juharból készült testnél öntött kávával, mégis ki hozható belőle az, az átütő hangzás, amit egy pergődobtól elvárunk.

  9. A dobtesten található lyuk azért van, hogy a dobtest szellőzhesse, mikor alsó és felső bőrt is használva atmoszférikus változás következik be. Ez akadályozza meg, hogy a dobtest benedvesedjen. Gyakori probléma ez, mikor hidegből meleg környezetbe kerül a hangszer. Ez a lyuk elhanyagolható mértékben befolyásolja a dob hangját.

  10. Igen, minden dob esetében ki kell nyújtani (ésszerű mértékben) a bőrt, ezt hívják „ráültetésnek”. Ez a legfontosabb és gyakran sajnos elhanyagolt lépés a minőségi dobhang előcsalogatásának folyamatában.

} else {